آشنایی باانواع دستگاه جوشکاری

دستگاه جوشکاری

انتشار این مطلب :

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp

برای بررسی انواع دستگاه های جوشکاری ابتدا باید نگاهی به روشهای مختلف جوشکاری بیندازیم

1-جوشکاری با انواع الکترود(جوشکاری دستی)

2-جوشکاری با سیم جوش (جوش نیمه خودکار)

3- جوش زیر پودری

 

در روش اول که یکی از قدیمی ترین روشهای جوشکاری است از الکترود استفاده میشود که اغلب جوشکاری دستی توسط تکنسین های جوشکاری ماهر انجام میشود و از لحاظ قابلیت مانور جوشکار مزیتهای خوبی نسبت به دستگاههای جوشکاری نیمه اتومات و تمام اتوماتیک دارد اما از لحاظ دقت از جوشکاری اتوماتیک پایین تر است . اغلب این جوشکاری دستی با الکترود در صنایع کوچک و متوسط از قبیل کارگاههای ساختمانی و صنعتی کوچک انجام میشود

در روش دوم که برخی ها جوشکاری نیمه اتومات نیز نامگذاری کرده اند سیم جوش به صورت اتومات با یک الکترو موتور کوچک از تورچ(نازل) دستگاه جوش خارج میشود . برخی از دستگاههای این روش جوشکاری با دست کار میکنند و برخی تمام اتوماتیک هستند. از مزیتهای این روش امکان جوش یکنواخت و منظم و عدم نیاز به تکنسین های بسیار ماهر میباشد از این روش در کارگاههای بزرگ و متوسط و در صنایع متوسط و بزرگ استفاده میشود

اما در روش سوم :این نوع جوشکاری بسیار حرفه ای است و در موارد خاص جهت کارهای صنعتی مهم با حساسیت بالا از جوشکاری زیر پودری استفاده میشود از مزایای این روش میتوان به جوش با قابلیت نفوذ بالا

وجوشکاری منظم و یکنواخت و بدون درز نام برد.

-انواع دستگاه جوشکاری

1- دستگاه‌ جوشکاری رکتیفایر‌ كه برق ورودي شهري كه به صورتA.C است را به برق D.C تبديل كرده و قابليت جوشكاري با الكترودهاي مختلف را دارد. کیفیت بالای جوشکاری، خدمات‌ مطلوب و کار آیی این دستگاه‌ جوش در شرايط سخت و زماني كه دسترسی به برق شهری ميسر نيست یکی از دلایل پذیرش گسترده این دستگاه‌ جوش می‌باشد. این دستگاه‌ جوش قادر به تحویل جریان با قطبیت مستقیم یا معکوس هستند.

 2: ترانس‌های قدیمی که به دلیل حجم بالا، کیفیت پایین خروجی A.C وزن سنگین و مصرف برق بسیار بالا عموماً از چرخه استفاده کنار گذاشته‌شده‌اند.

3: دستگاه‌ جوش كه در آنها از مولدهایی به نام «دینام جوشکاری» استفاده‌شده ، از کیفیت جوش بهتری برخوردار بوده و خروجی D.C داشته‌اند ولی به دلیل حجم زیاد، سنگینی و هزینه‌های بالای تعمیرات و به فراموشی کامل سپرده‌شده‌اند.

4- دستگاه جوشکاری اینورتر(اینورتر جوشکاری یا ترانس جوش اینورتر) این دستگاه‌ها مزایای فراوانی دارند بنابراين طي ده سال گذشته به سرعت جایگزین تمامی دستگاه‌ جوش شده‌اند. وزن بسیار کم، ابعاد کوچک، مصرف برق کم، عدم ایجاد نوسانات برق، کیفیت بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود و خروجی (D.C)، قیمت مناسب به دليل استفاده از قطعات الکتریکی به جاي مواد اولیه مانند سیم‌پیچی مسي و… باعث محبوبيت اين دستگاه‌ جوش شده است.

اینورتر ها نسل نوین دستگاههای جوشکاری هستند. بعضی از این دستگاه ها با هر دو جریان متناوب و مستقیم کار می کنند و بعضی دیگر صرفا با جریان مستقیم DC کار می کنند ، این دستگاه ها با توجه به سبک بودن و جوش باکیفیت در اکثر فعالیت های جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورترهای جوشکاری با تکنولوژیهای مختلفی کار میکنند از جمله آنها:

اینورترجوش با تکنولوژی ماسفت MOSFET

اینورترجوش با تکنولوژی آی جی بی تی IGBT

منبع تغذیه ی اینورترها توانایی فراهم کردن جریان بالا برای جوشکاری را دارند . دستگاه جوش اینورتر با استفاده از یک سری ریکتیفایر و سوئیچ حالت جامد، جریان متناوب 60 هرتز (AC) برق ورودی را به جریان (DC) خروجی تبدیل می کند . مقدار جریان خروجی و ولتاژ قابل تنظیم می باشد و در حین فرآیند جوشکاری توسط نرم افزار های کامپیوتری قابل کنترل می باشد. دستگاه جوش اینورتر بطور قابل توجهی سبک تر است و همچنین مصرف برق کمتری نسبت به دستگاه جوش ترانسی دارند.

دستگاه جوش قدیمی به وسیله ی یک ترانسفورماتور هسته آهنی بزرگ شدت جریان برق کم AC با ولتاژ بالا را به شدت جریان برق بالا AC ولتاژ با ولتاژ پایین تبدیل می کنند و سپس با استفاده از ریکتیفایر AC به DC تبدیل می شود ولی دستگاه جوش اینورتر ابتدا به کمک ریکتیفایر AC ورودی را به DC تغییر می دهد . این جریان که به سرعت روشن و خاموش می شود جریانی با فرکانس بالا مستقیم حدود 10000،تا 20000 هرتز تولید می کند . این فرکانس بالا و جریان کم شدت منبع تغذیه ای برای ترانسفورماتور است که در آن شدت جریان برق افزایش می یابد.

تفاوت عمده عملکرد دستگاه‌های جوش اینورتر با دستگاه‌های جوش قدیمی در حالت کلی در نحوه‌ی تبدیل جریان متناوب ورودی به جریان (DC) خروجی می باشد. به دلیل تکنولوژی جدیدی که در ساختار دستگاه‌های جوش اینورتر مورد استفاده قرار می گیرد، هزینه‌ی تولید آن‌ها بسیار کمتر از دستگاه‌های پیشین تمام شده و باعث صرفه جویی در هزینه ی تولید دستگاه می شود.به علاوه دستگاه‌های جوش اینورتردر مقایسه با دستگاه‌های جوش پیشین دارای وزن کم‌تر و قدرت جوش مستحکم‌تر و یکنواخت‌تری می باشند.

از مزایای جوشکاری با دستگاه های اینورتری می توان به نکات زیر اشاره کرد:

– در این فرآیند كيفيت جوشكاري افزايش می یابد و در مصرف انرژي صرفه‌جويي می شود.به علاوه جوشكاري با اينورترها فاقد هرگونه آلودگي صوتي می باشد.

– صرفه‌جويي انرژي ،جوش كافي، قابل‌حمل‌بودن، قوس پايدار، ولتاژ بي‌باري بالا و تعادل مناسب قدرت قوس از مزیت های دستگاه‌هاي جوشكاري اینورتری می باشد.

جنس الكترود قابل استفاده :

الكترود هاي اسيدي و قليايي ، الكترود هاي فولادي ضد زنگ و الكترود هاي طرح آهن در جوشکاری با این دستگاه ها کاربرد دارند.

نکته: به دلیل استفاده مدارهای الکترونیکی به جای هسته های آهنی در این دستگاه ها لازم است این دو مورد رعایت شود:

در خرید ، دستگاهی مناسب از لحاظ کیفیت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی آن ،دقت شود و دوم در زمان استفاده به ظرفیت کاری که بصورت % روی دستگاه نوشته شده توجه ویژه ای شود.

سیکل کاری درج شده بر روری دستگاهها میزان فعالیت مداوم دستگاه را نشان می دهد ،مثلا سیکل کاری 40% یعنی اینکه در هر 10دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه روشن باشد ولی جوشکاری با آن صورت نگیرد.

كاربردها و تفاوت‌ها

ركتي‌فايرها براي جوشكاري اسكلت فلزي و كارهاي سنگين‌تر كاربرد دارند و اينورترهای سبک در موارد جزئي‌تر و جوشكاري كارهاي سبك‌تر به خصوص در بخش تأسیسات مورد استفاده قرار مي‌گيرند، زيرا نيازمند دستگاه‌ جوشی هستيم كه به سهولت قابل‌حمل باشد و بتوان الكترودهاي سايز بالاتر را به آن متصل كرد. مهم تر از همه با برق تك فاز كار می‌کند و براي مصارف محدود و خانگي قابل استفاده است.

تفاوت ديگر مربوط به وزن دستگاه‌ جوش است؛ يك دستگاه‌ جوش 200 آمپر ركتي‌فاير حدود 25 كيلو وزن دارد ولي يك دستگاه‌ جوش 200 آمپر اينورتري حدود 8 كيلو وزن دارد. از طرف ديگر، ميزان آمپراژ دريافتي دستگاه‌ جوش اينورتر از شبكه در هنگام جوشكاري بين 18 تا 22 آمپر است اين مورد در خصوص دستگاه‌ جوش ركتي‌فاير گاهي اوقات از 25 آمپر هم بيشتر مي‌شود كه نوسان برق خانه و تحريك فيوز را به دنبال دارد.

ابعاد و قدرت دستگاه‌ جوش

اندازه دستگاه‌ جوش با افرايش آمپراژ تغيير مي‌كند. براي مثال؛ يك دستگاه 160 آمپر 4 كيلو، 200 آمپر 8 كيلو، 250 آمپر 11 كيلو و در نهايت 500 آمپر حدود 55 كيلو وزن دارد. البته دستگاه‌ جوش زير 100 آمپر هم موجود هستند كه با وزن كم كاربردهاي خاص و محدودتري دارند.

بازده‌ دستگاه‌ جوش از 160 آمپر به بالاست. براي كارهاي سبك و جوشكاري تأسیساتی در داخل خانه و يا نصب تابلوهاي تبليغات و… دستگاه 160 يا 200 آمپر مناسب است. كساني كه بخواهند كار جوشكاري را به صورت حرفه‌اي و در سطح وسيع انجام دهند مثل ساخت استراكچر فلزي، مخازن و كارهاي سنگين‌تر، از دستگاه‌ جوش سه فاز و بالاي 250 آمپر استفاده مي‌كنند.

با توجه به تنوع بیش از حد دستگاه‌ جوش ركتي‌فايري و اینورتری در بازار، سردرگمی خریداران بسیار زیاد است. بنابراين رعايت برخي از ملاحظات در انتخاب درست محصول موثر خواهد بود

آشنایی با دستگاه های جوشکاری اینورتر استرانگ STRONG INVERTER WELDING MACHINE

از جمله قابلیتهای دستگاه جوش استرانگ(اینورتر استرانگ) که باعث مزیتهای فراوان وتفاوت چشمگیر با سایر اینورترهای بازار شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی منحصر بفرد جهت سهولت استفاده و حمل و نقل
  • قابلیت جوش فولاد ضدزنگ، فولاد آلیاژی، فولاد سخت و سایر فلزات رنگین
  • قابلیت کاربرد الکترود های مختلف از قبیل الکترودهای رتیلی، سلولزی، قلیایی و اسیدی
  • مجهز به سیستم قطع کن محافظتی
  • مجهز به صفحه دیجیتال آمپرمتر جهت سهولت تنظیم آمپر خروجی
  • کلید انتخاب میزان آمپر مصرفی
  • فن بزرگ AC
  • قابل راه اندازی و استفاده با برق ژنراتور
  • بدنه فلزی مقاوم در برابر شرایط کارگاهی
  • فیش سایز بزرگ جهت کارکرد طولانی مدت در آمپر بالا
  • دوسال گارانتی بی قید وشرط استرانگ ابزار
  • ده سال خدمات پس از فروش استرانگ ابزار

اینورتر جوشکاری استرانگ در مدلهای مختلف سالهاست که به بازار ایران عرضه میشود

انواع مدلهای دستگاه جوشکاری اینورتر استرانگ

اینورتر 160 آمپر مینی ـMMA160 S (اینورتر کیفی –اینورتر دوشی استرانگ)

اینورتر جوشکاری 160 آمپر اتاق بزرگ ARC160

اینورتر جوشکاری 200 آمپر حرفه ای استرانگ ARC200 (ماسفت)MOSFET

اینورتر جوشکاری 200 آمپراسترانگ STG200(آی جی بی تی)IGBT

اینورتر جوشکاری 250 آمپر حرفه ای استرانگ ARC250

اینورتر میگ 250 (اینورتر CO2) STRONG INVERTER WELDING MACHINE MIG250

اینورتر جوشکاری 300آمپر تکفاز دو فاز با قابیلت کار با برق شهری 220ولت و 380ولت(اینورتردوکاره)ARC300

اینورتر دو ولوم,  دستگاه جوش اینورتر  دستگاه جوش اینورتر , شرکت استرانگ ابزار لیست قیمت ابزاراسترانگ نمایندگی فروش ابزارآلات استرانگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه ما

از آخرین اخبار سایت ابزار رسان با خبر شوید